Deel 1: informatieverwerking

Hoe leer ik (zeilen)?

Leren is het opnemen van kennis en vaardigheden. Dat geldt ook voor leren zeilen. In dit artikel de algemene theorie van iets leren toegepast op zeilen. Om je te helpen jezelf of iemand anders efficiënter te leren zeilen.

Eerst even wat begrippen
Kennis
: het begrijpen waarom je iets doet, verbanden leggen, problemen oplossen, inschatten hoe je moet varen ten opzichte van de wind.
Motorische vaardigheden: hoe je een schoot en een roer tegelijkertijd bedient, goede gewichtsverplaatsingen, klampen beleggen.
Als je met meerdere mensen zeilt, zul je ook sociale vaardigheden nodig hebben, want je moet op zo’n manier kunnen communiceren met de bemanningsleden dat ze doen wat jij wilt.

De basis: informatieverwerking
Het opslaan van informatie in je geheugen en dit vervolgens kunnen gebruiken om iets te doen, wordt informatieverwerking genoemd Hieronder lees je in 4 stappen hoe informatie in je geheugen wordt opgenomen en verwerkt.

  1. Informatie komt binnen via de zintuigen: je ziet iets, je hoort iets, je voelt iets, etc. Informatie wordt dan heel kort opgeslagen in het sensorisch geheugen. Als je vervolgens niets met de informatie doet verdwijnt het al heel snel weer.\
  2. Informatie waar je je aandacht op richt komt vervolgens terecht in het werkgeheugen. In het werkgeheugen komt voortdurend nieuwe informatie binnen, maar het kan maar een beperkte hoeveelheid informatie tegelijkertijd verwerken. Dus: oude of onbelangrijke informatie moet worden weggegooid (=vergeten) en andere informatie moet worden bewaard (=onthouden), anders raakt het werkgeheugen te vol.
  3. Informatie die je in het werkgeheugen vaak herhaalt kan in het langetermijngeheugen terechtkomen. Dit is handig, want het langetermijngeheugen is onbeperkt groot! De informatie hoeft niet altijd heel vaak herhaald te worden voordat het in het langetermijngeheugen komt. Als informatie heel diep wordt verwerkt, kan het in één keer in het langetermijngeheugen komen. Dit kan als iemand iets heel graag wil leren, het heel bewust in zich opneemt en het probeert te begrijpen.
  4. De informatie die je in het langetermijngeheugen hebt opgeslagen gebruik je om te reageren. Iedereen heeft in zijn leven andere dingen meegemaakt en geleerd, dus reacties kunnen heel verschillend zijn. Iemand die als kind bijvoorbeeld eens is omgeslagen met een zeilboot en sindsdien lange tijd niet meer heeft durven zeilen, zal heel anders reageren op schuin gaan dan een ervaren zeiler die precies weet hoeveel helling een boot kan hebben en wat hij moet doen om de boot recht te krijgen.

Het sensorisch geheugen kun je je voorstellen als een portier, het werkgeheugen als een soort bibliotheekjuffrouw en het langetermijngeheugen als een enorm archief. Schematisch is het proces van informatieverwerking als volgt samen te vatten:

 hoe verwerk je informatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 keer per jaar het online magazine van Pean ontvangen? Ga naar inschrijven nieuwsbrief van Pean.


Valk Vago Pico Feva Laerling Surf Optimist